Ordenança reguladora de l'ocupació de l'espai públic amb mobiliari de restauració i establiments comercials
#VNGParticipa Consulta pública prèvia a la tramitació
Quant a aquest procés
L'Ajuntament ha impulsat un procés de consulta prèvia a la tramitació de la modificació de l'Ordenança reguladora de l'ocupació de l'espai públic amb mobiliari de restauració i establiments comercials.
ANTECEDENTS
Actualment, les ocupacions a l’espai públic derivades de les activitats de restauració i comercials estan regulades a l’ordenança de l’ocupació de la via pública amb mobiliari d’establiments comercials i de restauració, aprovada mitjançant acord del Ple de data 29 de juliol de 2013. Des de l’aprovació d’aquesta ordenança, la nostra ciutat ha viscut un increment molt important de l’activitat d’hostaleria amb un augment d’ocupació de l’espai públic així com diferents tipus d’elements auxiliars com les pissarres publicitàries, tarimes, testos, para-sols, etc.
El nombre de terrasses autoritzades l’any 2013 va ser de 214, i ara mateix ja en tenim 302. És a dir, 88 terrasses més. Aquesta dada suposa que l’ús de les terrasses a l’espai públic ha tingut una bona acollida entre el públic en general i ha esdevingut una fórmula d’èxit per oferir serveis de restauració.
És per això que molts establiments d’hostaleria han modificat el seu model de negoci, i la majoria enfoca la seva activitat cap a enfora del local, és a dir, l’espai d’explotació del negoci s’ha traslladat a l’espai públic. En molts casos, la concurrència de clients a l’interior del local ha quedat minimitzada o és poc rellevant. Cal fer un nou plantejament de l’activitat de restauració i comercial a l’espai públic i, tal com queda recollit en el Pla d’Acció Municipal, per millorar l’ordenació de les terrasses de la ciutat i garantir un equilibri entre els usos privatius i públics.
És per això que des de la Regidoria d'Espai Públic s'està treballant en dues línies:
- Revisar i estudiar les llicències autoritzades actuals i noves per poder resoldre-les amb criteris d’igualtat, accessibilitat i dret al descans nocturn.
- Iniciar la revisió de l’ordenança reguladora de terrasses actual.
PROBLEMES QUE ES PRETENEN RESOLDRE AMB LA NOVA ORDENANÇA
La necessitat d’una nova regulació ve motivada, tal com es descriu en l’apartat d’antecedents, per garantir la convivència i l’equilibri entre els diversos usos i activitats que es desenvolupen a l’espai públic, com ara el trànsit de vianants, accessibilitat d’edificis i comerços; i de l’altra per limitar l’impacte acústic i ambiental de les terrasses.
Les línies estratègiques a desenvolupar seran aquelles que garanteixin un ús equitatiu, equilibrat i respectuós amb aquesta convivència i diversitat d’usos, com:
- L’impacte acústic de les terrasses.
- La concentració de terrasses en places i carrers cèntrics de la ciutat.
- La normativa dels espais privats d’ús públic.
- L’accessibilitat a l’espai públic.
- L’impacte ambiental de les terrasses.
- Els criteris estètics del mobiliari de les diferents terrasses per zones emblemàtiques de la ciutat.
- Les ocupacions d’altres comerços diferents a la restauració.
- El desequilibri entre l’ús privatiu i no privatiu de l’espai públic.
- La classificació d’ocupació segons característiques dels carrers o places.
- L’encaix entre les activitats puntuals que es duen a terme a l’espai públic i les terrasses.
Amb caràcter previ a l’elaboració de la modificació de l'ordenança, i tal com preveu la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (Enllaç extern), s’ha de realitzar una consulta pública, a través del portal web de administració competent en la qual s’ha de demanar l’opinió dels subjectes i de les organitzacions més representatives potencialment afectats per a la futura norma.
Compartir: